sobota, 25 lutego 2017
Alfabet marek „B”
W kolejnym artykule z cyklu „Alfabet marek” moi rodzice opisują dla Was emblematy najbardziej popularnych samochodów na literę „B”. Miłego czytania 😉
wtorek, 14 lutego 2017
Na co zwrócić uwagę przed zakupem używanego auta?
Na początku muszę stwierdzić, że dobrym rozwiązaniem
jest zlecenie przeglądu auta przez wyspecjalizowany serwis lub przynajmniej
przez diagnostę w Stacji Kontroli Pojazdów. Jeśli jednak nie chcemy, bądź nie
możemy skorzystać z pomocy powyższych, wymienię kilka rzeczy na które należ
zwrócić uwagę. Proszę jednak, aby to, co napiszę poniżej traktować jako
amatorskie wskazówki, aniżeli rady specjalisty dające gwarancję pewnego wyboru
i mieć świadomość, że kupno używanego auta wiąże się z ryzykiem.
sobota, 11 lutego 2017
Skąd wziął się ruch lewostronny?
Cześć, zapewne wiecie, że w Polsce samochody jeżdżą po
prawej stronie drogi a kierownica znajduje się po stronie lewej. Są jednak
kraje w których obowiązuje ruch lewostronny a kierownica w autach umieszczona
jest po stronie prawej. Mój Tato przygotował dla Was post opowiadający o tym.
Skąd wziął się ruch lewostronny? Na początku wspomnieć
należy, że ruch lewostronny obowiązuje m.in. w Wielkiej Brytanii, Japonii, Indiach, Australii, Nowej Zelandii, Malcie, Jamajce, Kenii, Tanzanii,
Sri Lance…. W sumie na 194 Państwa na świecie, po lewej stronie jeździ się aż w
62 (choć niektórzy uwzględniając prowincje doliczą aż do 75).
Teorii na ruch
lewostronny jest kilka. Jedna odnosi się do papieża Bonifacego VIII, który rok
1300 ogłosił rokiem jubileuszowym dla wszystkich pielgrzymów odwiedzających
grób świętego Piotra. Dziennie do Rzymu przybywało wówczas około 30 000
pielgrzymów. Aby usprawnić komunikacje na drogach Bonifacy VIII zarządził, by
pielgrzymi poruszali się po lewej stronie drogi.
Inna odnosi się do rycerzy,
który będąc (jak około 90% populacji) praworęcznymi walczyli mieczem trzymając
go w prawej dłoni, a co za tym idzie poruszali się po lewej stronie drogi.
Osobiści
skłaniam się do najbardziej praktycznego wyjaśnienie ruchu lewostronnego a
pochodzącego od jazdy wozem konnym. Woźnica jadący wozem (podobnie, jak
opisywani wcześniej rycerze) trzyma bat w prawej dłoni. Aby „przyspieszając”
nie uderzyć batem pasażera siedzącego obok, zajmuje miejsce z prawej strony
„wozu”. Przesiadający się z wozu do auta kierowca dla zachowania tradycji, albo
z przyzwyczajenia zajął miejsce po prawej stronie a dla lepszej widoczności
jeździł po stronie lewej.
Skoro jazda lewostronna ma praktyczno-historyczną
genezę to w takim razie wypadałoby teraz zadać pytanie, czemu większość świata
jeździ po stronie prawej?
P.S. Zdjęcia w poście zaczerpnięte z internetu.
P.S. Zdjęcia w poście zaczerpnięte z internetu.
piątek, 3 lutego 2017
Alfabet marek "A"
Każde auto posiada swój znak rozpoznawczy, określający przynależność pojazdu do marki, znajduje się on w widocznym miejscu i zazwyczaj skrywa historię firmy.
W cyklu postów o tytule "Alfabet marek " moi rodzice pokażą Wam i opiszą emblematy najbardziej popularnych samochodowych marek.
Dziś zaczynamy od samochodów, których nazwa rozpoczyna się od litery "A"
Dziś zaczynamy od samochodów, których nazwa rozpoczyna się od litery "A"
Alfa Romeo
ALFA to skrót od Anonima
Lombarda Fabbrica Automobili, czyli Lombardzka Fabryka Samochodów Spółka Aukcyjna.
Człon Romeo
został dołączony do nazwy, kiedy firmę przejął Nicola Romeo i dopisał do logo swoje nazwisko.
Znaczek na masce tego samochodu przypomina herb szlachecki. Jest tam czerwony krzyż na białym tle zaczerpnięty z flagi Mediolanu i herb rodziny Visconti (władców Mediolanu w okresie renesansu), który przedstawia wojowniczego węża z ludzką figurką w pysku.
Znaczek na masce tego samochodu przypomina herb szlachecki. Jest tam czerwony krzyż na białym tle zaczerpnięty z flagi Mediolanu i herb rodziny Visconti (władców Mediolanu w okresie renesansu), który przedstawia wojowniczego węża z ludzką figurką w pysku.
Audi
Historia
nazwy marki Audi łączy się z historią inżyniera Augusta Horcha, który to po nieporozumieniach z zarządem założonej przez siebie firmy o nazwie Horch postanowił z niej odejść i w sąsiedztwie założyć kolejną działalność. Prawo jednak nie pozwalało mu na użycie swojego nazwiska do nazywania swoich wyrobów. W związku z tym August Horch przetłumaczył swoje nazwisko na łacinę otrzymując nową nazwę - Audi (co znaczy: słyszeć).
Wbrew pozorom cztery splecione ze sobą koła nie są symbolem Audi, lecz koncernu Auto Union. Firma Audi przeżywając problemy finansowe została przejęta przez DKW. Kilka lat później te dwie firmy połączyły się z Horchem i Wandererem. W ten sposób powstał koncern Auto Union, którego symbolem zostały cztery splecione ze sobą koła. Pod koniec lat 50tych słaba kondycja finansowa sprawiła, że jedynym udziałowcem Auto Union został Mercedes-Benz. Kilka lat później, w roku 1964 koncern został wykupiony przez Volkswagena. W następnym roku Volkswagen połączył go z firmą NSU tworząc firmę Audi NSU Auto Union AG, której nazwę z czasem zmieniono na aktualną do dziś Audi AG.
Wbrew pozorom cztery splecione ze sobą koła nie są symbolem Audi, lecz koncernu Auto Union. Firma Audi przeżywając problemy finansowe została przejęta przez DKW. Kilka lat później te dwie firmy połączyły się z Horchem i Wandererem. W ten sposób powstał koncern Auto Union, którego symbolem zostały cztery splecione ze sobą koła. Pod koniec lat 50tych słaba kondycja finansowa sprawiła, że jedynym udziałowcem Auto Union został Mercedes-Benz. Kilka lat później, w roku 1964 koncern został wykupiony przez Volkswagena. W następnym roku Volkswagen połączył go z firmą NSU tworząc firmę Audi NSU Auto Union AG, której nazwę z czasem zmieniono na aktualną do dziś Audi AG.
Aston Martin
W 1914 roku
Lionel Martin i Robert Bamford, którzy wcześniej zajmowali się sprzedażą
aut Singer założyli przedsiębiorstwo Aston Martin i postanowili
produkować samochody wyścigowe. Martin już wcześniej zajmował się górskimi wyścigami
samochodowymi na wzgórzu Aston Hill. Nazwę marki utworzono więc od nazwy gór
Aston Hill i nazwiska Martina. Logo marki, to nazwa Aston Martin na tle
skrzydeł.
Subskrybuj:
Posty (Atom)